Mindfulness, meditatie en boksen?

Misschien is dit voor sommige zweverig geneuzel. Toch is het niet voor niets zo populair. Ik bijvoorbeeld heb er zelf ook erg veel aan te danken!  Gelukkig wordt de verbinding tussen boksen en deze andere ´trainingen´ al vaak gelegd. Voor mij heel logisch, omdat ze veel meer van elkaar weg hebben dan je in eerste instantie zou denken en elkaar écht kunnen aanvullen.

Met boksen kom je jezelf tegen. Hoe adem ik, hoe sta ik, wat voel ik, wat belemmert mij? Door je bewust te worden van al deze dingen kun je je ontwikkelen. Iemand die zichzelf goed kent, kan namelijk goed zijn of haar grenzen aangeven en kwaliteiten benutten. 

Het draait daarbij ook om energie. Wat doet de energie van een ander met me en welke energie vanuit mezelf blokkeert of stimuleert mij? En wat doe ik vervolgens met die energie? Boksen is een fijne manier om die energie te reguleren, te uiten en te kanaliseren, maar in combinatie met deze andere vormen van bewustwording, heeft het nog meer het gewenste effect. Tenminste voor mij zeker!

Mindfulness, meditatie en yoga maken je bewust van je gedachten en emoties en leren je om daar objectief naar te kijken. Zonder jezelf te verliezen of te veroordelen.
Een groot onderdeel hiervan is ademhaling. Zit je ademhaling hoog,  dan is de kans groot dat je anders op situaties en mensen reageert, dan wanneer je vanuit je onderbuik ademt. Een neutrale observatie van gedachten, gevoelens en juiste ademhaling is allemaal aan te leren, net als boksen. Als je tijdens het sparren jezelf afsnauwt, omdat je bijvoorbeeld een verkeerde stoot op het verkeerde moment geeft, beïnvloedt dit je concentratie, waar de ander dan weer op in kan spelen. Ook ontstaat er door het denken en het voelen een ´hoge´ ademhaling, en raak je sneller uitgeput. Je onderlijf heb je tijdens het boksen, maar ook in het dagelijkse leven juist zo hard nodig. Leren jezelf niet te verliezen in gedachten en gevoelens, maakt je dus ook een betere bokser. Observeren, accepteren, omdraaien en doorgaan. 

Alles draait om energie. Energie van anderen en die van jezelf. Yoga heft bepaalde blokkades in jezelf op en laat de energie weer op een goede manier stromen. Daarnaast ontwikkel je een mentale en fysieke lenigheid die je flexibel maakt in sport, maar ook in de omgang met andere mensen.

Boksen in combinatie met mindfulness, meditatie en ademhalings oefeningen heeft van mij een positiever en sterker mens gemaakt. 

Ik ben zeker geen expert, maar ik deel mijn ervaringen wel graag met jullie. Vandaar dat ik er ook een stuk aan wilde wijden. Het is juist deze combi geweest die me in hele moeilijke tijden echt geholpen heeft en dit nog steeds dagelijks voor me doet. 
Daarom raad ik dit ook iedereen aan! 

Tip: De bodyscan van Edel Maex, gewoon te vinden op you tube, helpt mij dagelijks de spanningen van de dag los te laten. En het boek ‘Verslaafd aan liefde’ van Jan Geurtz is bijna een bijbel voor me!


Fotografie: Julia Meenk Photography