Vechten, vluchten, bevriezen?
Wat doe jij?

Wat doe jij? Vechten, vluchten of bevriezen? 

Hoe reageer je als je door iets of iemand een angstig of gestressed gevoel krijgt? Wat is jouw natuurlijke instinct? 

Hoe communiceer jij vervolgens met jezelf en jouw omgeving? Kortom, hoe uit je je dan naar anderen en welke gedachten komen in je hoofd voorbij op dat soort momenten?

Ik had zelf de neiging om in het dagelijkse leven te bevriezen als ik in situaties kwam waar ik niet de controle leek te hebben. Tijdens het boksen liep ik hier ook tegen aan. Toen ik me daarvan bewust werd, leerde mijn trainer me aan anders te reageren. Eerst in het boksen, later ook in dagelijkse situaties.

Ik schoot snel in de verdediging tijdens verhitte discussies of conflicten met anderen. 

Als je tijdens het sparren je emoties niet in bedwang leert te houden, verlies je al snel ´het gevecht´. Word je boos, dan voelt de ander dat je geen controle over de situatie hebt en maakt daar gebruik van. Je verliest je concentratie en het contact met je lichaam. Emoties lopen hoog op en zonder je daar bewust van te worden, word je je emotie. Ik leerde mede door het boksen dat je emoties kunt sturen, zodra je ze voelt opkomen. Dit is best lastig, maar het is wel te leren!

Soms is het nodig om te vechten. Soms is het nodig om te vluchten. En soms is het nodig om te bevriezen. Het zijn beschermingsmechanismen die ons, zoals het woord het al zegt, ons óók beschermen. Toch is het vaak zo dat je denkt deze nodig te hebben. Het voelt dan alsof emoties je overkomen. Alsof je de regie kwijt raakt. Je als het ware verdrinkt in de gedachten of gevoelens. 

Boksen gaf mij de belangrijke les; dat je wel een keuze hebt! Vanaf het moment dat je je bewust gaat worden van je emoties, je gedachten, je natuurlijke instinct en je houding. 

Zo gebeurde het al snel dat mijn dagelijkse leven positief beinvloedt werd door wat ik tijdens de bokstrainingen leerde. Als ik nu in situaties terecht kom die me angstig maken, ben ik me nu er in ieder geval bewust van wat mijn eerste lichamelijke reactie is. Die bewustwording helpt me verder. Nog steeds elke dag.

Iedereen worstelt wel eens met stress, conflicten met geliefden, collega´s of vreemden of heeft angstige momenten. Iemand gaat over je grenzen heen en je voelt je niet gehoord of gezien. Of er gebeurt iets waardoor je voor je gevoel geen controle meer hebt over de situatie. Maar hoe je met een situatie omgaat, en hoe je je daarbij voelt, blijft jouw verantwoordelijkheid. Vaak zijn er zonder dat je het door had patronen in je denken gesleten. Het goede nieuws is dat je deze ook weer af kunt leren. 

Boksen is een goede manier om er spelenderwijs achter te komen wat jouw patronen en valkuilen zijn. Je reactie 1 op 1 kan anders zijn dan je reactie in groeps of teamverband. Dit is één van de redenen waarom boksen ook voor organisaties interessant is, bijvoorbeeld als middel voor teambuilding.

Als ik iemand begeleid met het boksen, zie ik al vrij snel wat de natuurlijke respons is van die persoon. Door dit te benoemen, ontstaan er vaak hele bijzondere ontwikkelingen en inzichten. Hierdoor kun je samen verder groeien. 

Leer om zelf weer de regie in handen te krijgen!


Fotografie: Peter Fransen Photography